Leka sig till elitnivå

Ett av många områden där jag inte kan ett smack är idrott. Jag är helt nollad både vad gäller att utföra eller konsumera idrott, alldeles oavsett vad det handlar om. Gissar att det är själva tävlingsmomentet jag har svårt för, och då tenderar ju den mest idrott att gå bort 😉

Detta innebär däremot inte att jag inte kan beundra idrottsutövare. Det är helt fascinerande hur individer eller lag kan träna upp sig själva och sin grupp till att kunna genomföra sina prestationer. När vi i Samklang är ute och workshopar eller föreläser glider vi ibland in på just idrottarnas prestationer. På hur träning på lång sikt vinner över talang, på hur mycket tid som måste investeras för att nå eliten, och på hur viktig den mentala träningen är för att den fysiska träningen alls skall kunna ge resultat.

Idag när jag läste DN fick jag lära mig att vi har en mycket framgångsrik ung stavhoppare som heter Armand Duplantis. Det som fascinerade mig i texten var att Armand utvecklat en egen stil som inte bara tycks vara mycket framgångsrik, utan också lite mystisk. Omgivningen kan inte exakt förklara vad han gör som är så rätt mer än att han gör många rätt på en och samma gång.

Ett unik drag hos Armand som beskriv är hur han härmat andra stavhoppare, kopierat deras stilar och tekniker, och sedan tagit de bästa delarna från de bästa hopparna och sedan komponerat ihop sin egna mix utifrån det. Alltså, istället för att köra på en stil så har han experimenterat med många och helt osentimentalt försett sig med russin från massor av kakor. Och kanske har den mentala friheten med lek att göra? I ett avsnitt beskrivs hur Armands mamma visar klipp från hur han tränar som liten: ”Han hoppar med en bambustav, han voltar över ribban, han hoppar från en rullbräda, han hoppar på stranden, han hoppar utklädd till Star Wars-Chewbacca, han hoppar med snö som underlag.”

Genom att inte enbart hårdträna utan också att fortsätta leka, i det här fallet att prova och testa och kombinera har alltså Armand nått elitnivå. Jag håller tummarna för att han fortsätter att testa och pröva och leka sig fram – och att det även leder till välförtjänta placeringar i framtida mästerskap 🙂

Källa: DN – Känslan i stav är som att hoppa ur ett flygplan (20190609)

Lämna en kommentar